Tässä artikkelissa jatkamme aiheesta Holvi ja osakeyhtiön kirjanpito. Artikkeli on osa tilitoimistomme Select Financial Servicesin Holvi-kirjanpito -blogisarjaa, jossa kerrotaan miten Holvi, sen kirjanpito sekä sähköiset taloushallinto-ominaisuudet toimivat. Olemme Holvin tilitoimistoyhteistyökumppani, mutta Holvi ei ole osallisena sarjan sisältöön, vaan teksti edustaa tilitoimistomme näkemystä.
Holvi ja osakeyhtiön kirjanpito, miten se onnistuu?
Holvi on yritystilin ja taloudenhallintajärjestelmän yhdistelmä, jolla moni pienempi osakeyhtiö sekä toiminimi voi hoitaa taloutensa helposti ja kustannustehokkaasti, samalla kun tilitoimisto tekee kirjanpitoa taustalla. Voit lukea aikaisemmasta artikkelistamme millaiselle yritykselle Holvi sopii. Holvissa on tosiaan kattavasti taloudenhallintatyökaluja, kuten esimerkiksi laskutustyökalu, muttei kuitenkaan kirjanpitomoottoria.
Holvissa tehdäänkin “valmistelevaa kirjanpitoa” taloudenhallinnan yhteydessä, eli kerätään kirjanpitomateriaali (lista tilitapahtumista, niihin liittyvät tositteet) ja annetaan tilitoimistolle ohjeita kirjanpidon tekemiseksi (kululuokat, tilitapahtumiin liitettävät kommentit). Kun yrittäjä hoitaa valmistelut Holvissa, niin esimerkiksi Selectin tarjoama Holvi-kirjanpitäjä voi hoitaa kirjanpidon ja viranomaisilmoitukset taustalla vaivaamatta yrittäjää laisinkaan. Voit lukea lisää Holvista ja kirjanpidosta edellisestä artikkelistamme.
Holvi toimii siis yrityksen keskitettynä “taloushubina”, joka sisältää kaiken tarvittavan materiaalin kirjanpidon ja viranomaisilmoituksien tekemiseen. Kun annat Selectin tarjoamalle Holvi-kirjanpitäjälle assistentin oikeudet Holvi-tilille, niin hän pääsee hakemaan kaiken tarvittavan omaan kirjanpitojärjestelmäänsä. Selectin tiimi on ollut mukana kehittämässä Holvin kirjanpitovalmiuksia, ja olemme rakentaneet Selectille tehokkaan prosessin sekä työkalut Holvi-materiaalin käsittelyyn. Assistentin oikeuksilla Holvi-kirjanpitäjä pääsee ainoastaan käsiksi kirjanpitoa varten tarvittavaan materiaaliin, eikä hän voi esimerkiksi tehdä maksuja ulos tililtä.
Holvi-kirjanpitäjä
Kirjanpidon hoitaminen Holvissa onnistuu osaavan kirjanpitäjän avulla helposti, mutta jos osaamista riittää, voi kirjanpidon tehdä yritykselleen itsekin. Osakeyhtiön kirjanpito Holvin tuottamien raporttien pohjalta on astetta hankalampaa kuin toiminimille, osakeyhtiöille pakollisen kaksinkertaisen kirjanpidon takia. Holvin monipuolisten raporttien avulla voidaan tehdä yksinkertaista kirjanpitoa melko helpostikin, mutta osakeyhtiöiden kaksinkertainen kirjanpito vaatii enemmän tietotaitoa ja osaamista. Kaksinkertaisessa kirjanpidossa jokainen kirjaus tehdään kahdelle tilille: credit- ja debit-tilille. Nämä tilit näyttävät sekä rahan lähteen että sen käyttökohteen. Koska tämä lain vaatima kirjanpidon taso ja määrä kasvaa, kannattaa osakeyhtiön kahdenkertainen kirjanpito jättää ammattilaisen hoidettavaksi.
Onneksi tätä osaamista löytyy esimerkiksi meiltä Selectillä. Olemme Holvi-kirjanpidon veteraaneja: olimme aikanaan perustamassa myös Holvin tilitoimistoyhteistyötä, ja olemme alusta asti olleet Holvi Certified Partner -tittelin omaava tilitoimisto. Tämä titteli takaa, että sitä kantava kirjanpitäjä tai tilitoimisto hoitaa Holvissa taloushallintoaan pyörittävän yrityksen kirjanpidon kustannustehokkaasti ja täysin digitaalisesti. Ja luonnollisesti Holvin partneritilitoimistot tuntevat järjestelmän kaikkinensa, ja pystyvät varmistamaan, että raportointi ja kululuokat on asetettu palvelemaan kirjanpitoa parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Me Selectillä tarjoamme lakisääteisen kirjanpidon lisäksi asiakkaillemme apua missä tahansa liiketoimintatilanteessa. Jos ongelmaan ei löydy apua Selectin talon sisältä, niin pystymme kääntymään laajan asiantuntijaverkkomme puoleen, josta apu löytyy ongelmaan kuin ongelmaan. Mikäli etsit osakeyhtiöllesi Holvi-kirjanpitoa tekevää tilitoimistoa, jolla ei mene sormi suuhun rahoitusta järjestettäessä tai markkinointistrategiaa pohdittaessa, niin ota yhteyttä.