Koronaviruksen vaikutukset yrittäjälleYrittäjävinkit

Koronan vaikutukset yrittäjälle: verotus ja vuokrat

Kuten monilla muillakin yrityksillä, myös meillä Selectillä koronaviruksen aiheuttama epidemia on hallinnut viime viikkoja. Olemme auttaneet asiakkaitamme järjestelemään liiketoimintaa uudelleen ja tukeneet rahoitushakemusten tekemisessä. Samalla olemme julkaisseet blogissamme aiheeseen liittyvää tietoa ja vinkkejä. Tässä blogipostissa kerromme viimeisimpiä kuulumisia liittyen yrittäjien verotukseen ja vuokraan epidemian aikana. On hyvä huomata, että tilanne kehittyy nopeasti ja tämän postauksen tiedot voivat vanheta nopeasti. Perehdy siis myös aina uusimpiin tietolähteisiin

Verotuksen helpotukset koronaepidemian aikana

Verottaja ei anna koronan aiheuttaman poikkeustilan myötä alennusta veroista, mutta joustaa muulla tavoin. Tällä hetkellä on mahdollista hakea maksujärjestelyä kevennetyin ehdoin: maksuajat ovat pidemmät, viivästyskorko pienempi ja maksujärjestelyitä voi olla samaan aikaan kaksi. Aiemmin verottajan kanssa on voinut sopia vain yhden maksujärjestelyn, mutta mikäli yritykselläsi on jo valmiiksi maksujärjestely, ja tarvitset koronan takia uuden, niin helpotetuilla ehdoilla se onnistuu.

Alennettu viivästyskorko vaatii lakimuutoksen ja siksi se ei ole vielä virallisesti voimassa. Verottaja kuitenkin sanoo sivuillaan: “Muutoksia noudatetaan maksujärjestelyissä, joita on haettu 25.3. alkaen ja viimeistään elokuun lopussa. Maksujärjestelyssä olevien verojen viivästyskorko alenisi valmistelussa olevan lakimuutoksen myötä 7 prosentista 4 prosenttiin” Verottaja pyytää, että maksujärjestelyä haetaan vasta kun verot ovat erääntyneet, ei etukäteen. Voit lukea aiheesta lisää heidän sivuiltaan.

Vuokrien maksaminen koronaepidemian aikana

Valitettavasti vuokrat pitää lähtökohtaisesti maksaa myös epidemian aikana, mutta on kuitenkin myös tärkeätä muistaa, että vuokranantajalla itselläänkin voi olla korkeat kiinteät kulut ja hänen voi olla haastava joustaa. Mikään laki tai säädös ei velvoita vuokranantajaa tulemaan vastaan vuokrassa edes koronaepidemian kaltaisessa erikoistilanteessa. On ollut jonkin verran keskustelua siitä, aiheuttaako epidemia “force majeuren” eli ylivoimaisen esteen, joka on sopimusoikeudellinen termi, mikä voisi vapauttaa maksuista. Todennäköisesti et kuitenkaan voi hakea vuokranalennusta force majeuren takia.

Force majeure pitää määrittää tapauskohtaisesti ja siksi ei voi antaa yleistä ohjetta, toteutuuko force majeure juuri sinun yrityksellesi tässä tilanteessa. Vaikka tulisi virallinen kielto, joka sulkisi kaikki ravintolat myös noutomyynniltä, ei tämäkään todennäköisesti täyttäisi force majeuren määritelmää ravintoloiden vuokran kohdalla, vaan jokainen tilanne pitää tutkia tapauskohtaisesti.

On todennäköistä, että force majeuren määritelmä ei täyty koronaepidemian takia, ja vaikka täyttyisikin, niin lopputulos ei todennäköisesti kuitenkaan olisi hyödyllinen: on todennäköisempää päästä eroon vuokrasopimuksesta kuin saada alennusta vuokraan.

Koska juridiikka ei ole lähtökohtaisesti vuokraajan puolella tässä tilanteessa, on luultavasti hyödyllisempää neuvotella vuokranantajan kanssa kuin vedota lakiteknisiin seikkoihin. Mahdollisesti vuokran alentaminen on kummallekin osapuolelle paras ratkaisu tässä koko maailmaa kohdanneessa poikkeustilanteessa. Mikäli yritys ajautuu maksuvaikeuksien takia konkurssiin, se ei pysty maksamaan vuokraansa myöskään jatkossa. Näinä aikoina voi olla myös vaikea löytää uusia vuokralaisia, joten kokonaiskuvassa voi olla myös vuokranantajan kannalta voi olla edullisempaa antaa alennusta poikkeustilan takia.

Asianajotoimisto Halonen julkaisi Facebook-sivuillaan tekstipohjan, jota voi hyödyntää vuokraneuvotteluissa. Tekstiä saa käyttää ja jakaa vapaasti, mutta he eivät ota vastuuta sen sisällöstä. Me Selectillä olemme huomanneet, että pohja on hyvä vähintäänkin inspiraation lähteeksi, kun rupeat suunnittelemaan vuokraneuvottelua. Voit ladata mallipohjan tästä.

Mikäli tarvitset tukea liiketoimintaasi koronaepidemian aikana, tai muita tilitoimistopalveluita, niin ota yhteyttä.

Select Financial Services on tilitoimisto, joka tukee asiakkaitaan tilanteessa kuin tilanteessa. Autamme lakisääteisen kirjanpidon lisäksi rahoitushakemuksissa, liiketoiminnan kehittämisessä sekä yllättävissä liiketoimintaympäristön muutoksissa. Toimistomme sijaitsee Sanomatalossa, mutta tarjoamme sähköisiä tilitoimistopalveluita ja kirjanpitoa digitaalisten työkalujen avulla ympäri Suomen. Select avaa blogissaan kirjanpidon ja sähköisen taloushallinnon käytäntöjä sekä prosesseja. Tällä hetkellä kirjoitamme myös paljon koronaviruksen vaikutuksista yrittäjälle.