Tilitoimistomaailma on muuttunut merkittävästi taloushallinnon sähköisten työkalujen kehittymisen myötä. Aikaisemmin sujuvat mappisulkeiset olivat kirjanpitäjän perusosaamista, mutta nykyään tarkka hiirikäsi on paljon tärkeämpi ominaisuus. Tänä päivänä kirjanpitäjän tärkeimpiä ominaisuuksia ovat kuitenkin hyvä asiakaspalvelu ja loistava liiketoimintaosaaminen. Sähköisen taloushallinnon myötä koneet hoitavat merkittävän osan manuaalisesta työstä, joten tilitoimiston tehtävä on huolehtia ammattitaidosta.

Mitä on tilitoimiston ammattitaito?

Aikaisemmin monet mielsivät yhdeksi kirjanpitäjän tärkeimmäksi tehtäväksi raportointivelvoitteiden täyttämisen: tilitoimisto tekee kirjanpidon sen takia, että ilmoitukset verottajalle ja muille byrokraateille menevät kaikkien taloushallinnon taiteen sääntöjen ja säädöksien mukaan, eikä yrittäjä joudu kohtaamaan sanktioita. Tilitoimisto voi kuitenkin olla paljon enemmän kuin konemainen raportointiyksikkö.

Kukaan ei ole yrittäjä syntyessään, ja liiketoiminnan pyörittäminen vaatiikin paljon opettelua. Monilla yrittäjillä osaamisen pääpaino on ymmärrettävästi omassa toimialassaan, eikä liiketoiminnan hoitamisessa, kirjanpidosta tai verotuksesta puhumattakaan. Siksi taloushallinto on hyvä ulkoistaa ja liiketoimintatilanteisiin hakea ulkopuolista tukea esimerkiksi tilitoimistolta. Hyvän tilitoimiston ammattitaito syntyykin siitä, kuinka hyvin se pystyy tukemaan asiakkaidensa liiketoimintaa.

Hyvän tilitoimiston ammattitaitoon kuuluu lakisääteisen kirjanpidon lisäksi hyvä asiakaspalvelu ja liiketoimintaosaaminen. Tilitoimiston liiketoimintaosaaminen ja liiketoimintaympäristön voivat olla tilitoimiston asiakkaalle kullanarvoisia ominaisuuksia. Yrittäjän ei tarvitse olla henkilökohtaisesti liiketoiminnan ammattilainen, vaan keskittyä oman toimialansa hallitsemiseen. Tilitoimisto taas voi pitää huolen siitä, että yrittäjällä on tiedossa esimerkiksi liiketoimintaympäristön uhat ja mahdollisuudet; tiedetään esimerkiksi mistä rahoitusta voidaan saada ja miten verotuskäytännöt tulevat muuttumaan.

Mitä on tilitoimiston hyvä asiakaspalvelu?

Kun peruskirjanpitoon menee sähköisen taloushallinnon myötä vähemmän aikaa, pystyy kirjanpitäjä keskittymään asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämiseen selkeästi paremmin kuin aiemmin. Enää kirjanpitäjän ei tarvitse pelkästään tiliöidä kuitteja liukuhihnalta, vaan hyvän järjestelmän myötä hän voi proaktiivisesti huomioida asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita. Kirjanpitäjä voi esimerkiksi tunnistaa tulevat kassavirtahaasteet tai huomata maksamattomat verovelvoitteet ja ehdottaa yrittäjälle ratkaisua esimerkiksi potentiaalisen rahoitustahon muodossa.

Tilitoimiston tapauksessa hyvä asiakaspalvelu on sitä, että pidetään huolta asiakkaista ja heidän liiketoiminnastaan. Mikäli tilitoimisto ainoastaan täyttää lakisääteisen kirjanpidon raportointivelvoitteet, yrittäjä ei saa kaikkia niitä hyötyjä, jotka hän voisi muuten saavuttaa pyörittämällä liiketoimintaansa optimaalisesti.

Verojen maksamisen kannalta on tärkeä suunnitella yrityksen rahankäyttöä ja tehdä kirjanpito sen mukaan, että kaikki verohyödyt realisoituvat. Onkin hyvä käydä yhdessä tuumin läpi tilitoimiston kanssa esimerkiksi, se kuinka paljon yrittäjän kannattaa nostaa palkkaa, ja kuinka paljon yrityksen kannattaa näyttää tulosta. Mikäli kirjanpitoa, esimerkiksi taseaktivointeja, ei ole tehty parhaalla mahdollisella tavalla, voi yritys päätyä maksamaan liikaa veroja. Tilitoimistolta onkin hyvää asiakaspalvelua kertoa yrittäjälle erilaisista mahdollisuuksista, joita hänen liiketoimintaympäristönsä tarjoaa.

Meillä Selectillä on otettu kunnia-asiaksi suomalaisen liiketoimintaympäristön osaaminen. Mikäli huomaamme asiakkaallamme rahoitustarpeen, niin tiedämme mistä etsiä tilanteeseen sopivaa rahoittaja. Me tunnemme verottajan kommervenkit, regulaation sudenkuopat ja osaamme löytää asiakkaillemme tarvittavat yhteistyökumppanit sekä muut resurssit.

Sähköinen taloushallinto auttaa myös rahoituksen hakemisessa

Olemme Selectillä pystyneet hiomaan sähköiset prosessimme niin sulaviksi, että pystymme peruskirjanpidon lisäksi tukemaan asiakkaidemme liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti. Kun kaikki taloustieto löytyy yhdestä paikasta, kuten Procountorista, pystymme helposti ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa ja proaktiivisestikin ehdottamaan kehityssuuntia yritykselle. Jos näemme tulevaisuudessa kassavirtahaasteita tai mahdollisuuden kasvuun, niin tartumme luuriin ja ehdotamme asiakkaalle esimerkiksi kulujen vähentämistä tai rahoituksen hakemista. Tiimillämme on kymmenien vuosien kokemus suomalaisesta yritysmaailmasta ja liiketoimintaosaamisesta, joten osaamme ehdottaa oikeita yhteistyökumppaneita erilaisiin tilanteisiin.

Sähköinen taloushallinto helpottaa merkittävästi myös varsinaisten rahoitushakemuksien tekemistä: taloustietoja on helppo etsiä vuosienkin takaa ja tiedot on helppo jäsennellä rahoittajille sopivaksi kokonaisuudeksi.

Kirjanpitomateriaalin sähköinen arkistointi helpottaa paitsi rahoitusta hakiessa, niin myös monissa muissa liiketoimintatilanteissa, missä pitää tarkastella jotain menneisyydessä tapahtunutta tilannetta. Erikoishuomiona voin mainita yrittäjän, joka oli todella onnellinen tajuttuaan löytävänsä rikkoutuneen tietokoneensa takuukuitin suoraan Procountorista.



Me Selectillä olemme sitä mieltä, että asiakkuus tilitoimiston kanssa on enemmänkin yhteistyötä kuin perinteinen asiakassuhde. Me ymmärrämme, että asiakkaidemme liiketoiminnan jatkuvuus ja kasvu ovat pitkällä tähtäimellä myös meidän etumme. Mikäli tarvitset osaavan ja liiketoimintaa tukevan sähköisen tilitoimiston, ota yhteyttä!

Select Financial Services on tilitoimisto Helsingissä. Toimistomme sijaitsee Sanomatalossa, mutta tarjoamme tilitoimistopalveluita ja kirjanpitoa digitaalisten työkalujen avulla ympäri Suomen. Meiltä saat lakisääteisen kirjanpidon lisäksi tukea kaikkiin liiketoimintatilanteisiin, ja kun pyörität liiketoimintaasi sähköisen taloushallinnon kautta, ei etäisyyksillä tai kellonajalla ole väliä. Select avaa blogissaan kirjanpidon ja sähköisen taloushallinnon käytäntöjä sekä prosesseja.