Select Financial Services on helsinkiläinen tilitoimisto, joka palvelee sähköisen taloushallinnon työkaluilla asiakkaita ympäri Suomen. Kerromme blogissamme myös näiden työkalujen hyödyntämisestä.

Ostoreskontra on lista yrityksen ostolaskuista ja niihin liittyvistä veloista ja suorituksista. Kun yritykseen saapuu lasku, niin se viedään ostoreskontraan, jotta on helppo seurata milloin lasku maksetaan. Kun lasku maksetaan, niin se täsmäytetään reskontraan. Eli ostoreskontran avulla tarkkaillaan yrityksen velkoja ja maksuliikennettä. Myös kirjanpitoa tehdään reskontran pohjalta, vaikkei reskontra ole osa varsinaista kirjanpitoa. Mutta mikä on sähköinen reskontra?

Sähköinen ostoreskontra on tätä päivää

Aikaisemmin reskontra on voinut tarkoittaa painavia mappeja, joihin laskut arkistoidaan, mutta nykyään kaiken pystyy tekemään kevyesti internetissä. Tämä tarkoittaa sitä, että voit hallinnoida reskontraa ja laskutustilannettasi digitaalisesti mistä vain, milloin vain.

Sähköisen ostoreskontran avulla voit seurata myös raportointia helposti.

Parhaassa tapauksessa sähköinen ostoreskontra ei vaadi ollenkaan fyysisten laskujen käsittelyä. Optimitilanteessa kaikki ostolaskut tulevat verkkolaskuina ja käytössä on sähköisen taloushallinnon ohjelmisto, joka ottaa suoraan vastaan verkkolaskuja. Esimerkiksi Procountor vastaanottaa verkkolaskuja ja ohjelmiston voi linkittää myös verkkopankkiin, joten laskun pystyy maksamaan yhdellä klikkauksella. Samalla maksettu verkkolasku arkistoituu sähköisenä kirjanpitoa varten. Kaikki laskujen käsittely on tapahtunut digitaalisesti muutamalla minuutissa, eikä selkä enää rasitu mappien roudaamisesta.

Kaikki myyjät eivät kuitenkaan vielä käytä verkkolaskua, vaan laskuja voi tulla sähköpostin liitetiedostoina tai joskus harvemmin myös paperisena. Sähköpostiin saapuva lasku on helppo kopioida sähköisen taloushallinnon ohjelmistoon ja paperisetkin saa nopeasti skannattua ohjelmaan. Riippumatta missä muodossa lasku tulee, niin sen saa helposti sähköiseksi.

Select hoitaa ostoreskontrasi

Hyödynnämme Selectillä sähköisen taloushallinnon viimeisimpiä työkaluja, kuten Procountoria. Niiden avulla tilitoimistomme voi palvella asiakkaita ympäri Suomen, vaikka toimistomme sijaitsee Helsingissä. Sovimme asiakkaan kanssa yhteisen prosessin, jonka pohjalta toimimme ja päätämme mitä työkaluja käytämme.

Esimerkkitapauksessa sijoitamme reskontran Procountoriin ja säädämme ohjelmiston asetukset niin, että reskontraa on helppo käsitellä, eikä asiakkaan tarvitse koskea laskuihin ollenkaan. Suurin osa laskuista voidaan ohjata suoraan Procountoriin verkkolaskuina, sähköpostin mukana tulevat laskut me kopioimme ohjelmistoon ja paperiset laskut lähetetään suoraan skannauspalveluumme. Riittää, että yrittäjä käy hyväksymässä laskujen maksut Procountorissa, jolloin raha siirtyy myyjälle ja kirjanpitomateriaalit tallentuvat sähköisesti – me Selectillä hoidamme loput!

Ostoreskontrapalveluihimme kuuluvat mm:
-Verkko-, sähköposti-, ja paperilaskujen vastaanottaminen ja käsittely
-Ostolaskujen hyväksyntäkierto
-Ostoreskontran kirjaaminen
-Ostolaskujen arkistointi

Mikäli yrittäjää mietityttää ostolaskut ja esimerkiksi yrityksen kulut, niin sähköisestä ostoreskontrasta löytyy kaikki tarvittava tieto helposti yhdestä paikasta. Mikäli yrittäjä ei halua itse tutkia taloustietojaan, niin me voimme tehdä tämän hänen puolestaan: etsiä tarvittavat tiedot, tehdä raportin ja esitellä sen yrittäjälle. Me emme tarjoa vain lakisääteistä kirjanpitoa, vaan olemme asiakkaamme kumppani tuloksellisessa liiketoiminnassa.

Asiakkaidemme menestys on meidän menestyksemme. Ota yhteyttä!