Yrittäjän verotus on on haastava savotta, jossa on monta sudenkuoppaa. Helsinkiläinen tilitoimisto Select Financial Services auttaa pienyrittäjiä verotuksen kanssa. Vaikka toimistomme sijaitsee Helsingissä, palvelemme asiakkaita ympäri Suomen sähköisen taloushallinnon työkalujen avulla. Select kertoo blogissaan enemmän yrittäjän verotuksesta ja sähköisestä taloushallinnosta.
Verotus on jokaiselle yrittäjälle pakollinen savotta,
mutta onko se uhka vai mahdollisuus?
Verotus on yrittäjälle jatkuva rasite: raportointia, tilityksiä ja muita byrokraattisia kommervenkkejä. Verotus koskee kaikkea liiketoimintaa ja myös yrittäjän henkilökohtaisia tuloja, jolloin siitä tulee todella laaja kenttä, jonka kuoppiin kompastua. Yrittäjän pitää pystyä hahmottamaan laajoja raha- ja liiketoimintakokonaisuuksia tehdäkseen verotuksen parhaalla tavalla. Onneksi taloushallinnon, verotuksen ja kirjanpidon voi helposti ulkoistaa tilitoimistolle.
Hyvä tilitoimisto tuntee asiakkaansa liiketoiminnan läpikotaisesti ja näkee mihin se on menossa. Näin tilitoimisto voi auttaa yritystä hoitamaan veronsa niin, että pakollisesta pahasta tuleekin miellyttävä osa liiketoimintaa. Tilitoimisto hoitaa kaikki viranomaisraportoinnit sekä tilitykset, jolloin yrittäjän ei tarvitse rasitta itseään. Esimerkiksi ennakkoverot, arvonlisäverot, verotettavan tulon kehitys ja näihin liittyvät viranomaisilmoitukset voidaan ulkoistaa tilitoimistolle. Koska tilitoimisto tuntee liiketoiminnan ja yrityksen kassavirran, pystytään verojen maksuajankohta optimoimaan niin, ettei se rasita liiketoimintaa tarpeettomasti. Tilitoimiston kanssa on myös mahdollista suunnitella yrityksen verot ja yrittäjän henkilökohtaiset verot. Select tuottaa mm. seuraavia palveluita:
– Tuloverotus
– Arvonlisäverotus
– Viranomaisilmoitukset
– Veroneuvonta
– Verosuunnittelu
– Laskelmat
Select hoitaa sähköisen taloushallinnon ja verotuksen
Verotus hoituu helpommin, mikäli yrittäjä on digitalisoinut liiketoimintansa ja hoitaa taloushallintonsa sähköisesti. Sähköinen taloushallinto helpottaa raportointia, koska kaiken rahaliikenteen ja kirjanpidon saa keskitettyä sähköisesti yhteen ohjelmistoon. Kun kaikki tieto on yhdessä paikassa, on helppo koostaa tarvittava viranomaisraportointi. Selectin tiimi on ollut Suomessa etulinjassa sähköistämässä asiakkaidensa taloushallintoa.
Sähköisen kirjanpitomateriaalin avulla on myös helppo suunnitella liiketoimintaa sekä verotusta. Perinteisesti kirjanpitoa on tehty hieman liiketoimintaa jäljessä: laskut ja kuitit on kerätty kuukausittain kirjanpitäjälle, joka rupeaa työstämään kirjanpitoa. Tällöin kirjanpito ei anna oikea-aikaista kuvaa yrityksen taloudellisesta tilanteesta ja tulevaisuuden suunnittelu on haastavampaa. Taloushallinnon sähköisillä työkaluilla kirjanpitomateriaalit päivittyvät sitä mukaan, kun niitä syntyy, ja kirjanpitäjä sekä yrittäjä ovat jatkuvasti tilanteen tasalla.
Mikäli kaipaat tukea verojen tai sähköisen taloushallinnon kanssa, ota yhteyttä Selectiin.