Select Financial Services on tilitoimisto Helsingissä, mutta asiakkaita palvelemme ympäri Suomen sähköisen taloushallinnon työkalujen avulla. Kerromme blogissamme näiden työkalujen hyödyntämisestä. Tässä artikkelissa käsittelemme sähköistä myyntireskontraa.

Myyntireskontra on lista yrityksen myyntilaskuista ja niihin liittyvistä saatavista ja suorituksista. Kun yrityksestä lähtee lasku, niin se viedään myyntireskontraan, minne myöhemmin merkitään maksun saapuminen. Eli myyntireskontran avulla tarkkaillaan yrityksen saatavia ja maksuliikennettä. Mutta mikä on sähköinen myyntireskontra?

Sähköinen myyntireskontra on tätä päivää

Kukaan tuskin tekee enää laskujaan paperilla ja kynällä, mutta yllättävän moni tekee laskunsa edelleen tekstinkäsittelyohjelmalla ja lähettää sähköpostilla. Tämä vaatii yllättävän paljon manuaalista työtä:

1)  Laskun tekeminen manuaalisesti alusta loppuun vaatii oman aikansa ja vaivansa.

2)  Laskun lähettäminen postilla tai sähköpostilla on jäykkää, hidasta ja antaa mahdollisuuden inhimillisille erheille.

3) Laskujen maksutilanteen seuranta on raskasta ja vie aikaa. Pitää jatkuvasti seurata pankkitilin tilannetta ja täsmäyttää se myyntireskontraan. Mikäli asiakkaat eivät ole maksaneet, pitää ruveta lähettelemään muistutuslaskuja, jolloin rumba alkaa alusta.

 

Se, miten sähköinen myyntireskontra käytännössä toimii, riippuu käytössä olevasta ohjelmistosta. Esimerkiksi Procountorissa laskujen käsittely onnistuu alusta loppuun helposti:

1) Laskun tekee muutamalla klikkauksella helposti ja nopeasti. Täytät vain tuotetiedot ja maksajan tiedot. Tilinumero, viitenumero ja kaikki muu tarvittava löytyvät laskupohjasta valmiina.

2) Pystyt lähettämään laskun yhdellä klikkauksella verkkolaskuna suoraan vastaanottajan järjestelmään. Mikäli asiakkaasi vaatii laskun perinteisellä postilla tai sähköpostilla, niin sekin onnistuu helposti. Ohjelma antaa laskun myös pdf-tiedostona, jonka voi lähettää mailitse tai tulostaa.

3) Laskujen maksutilanne päivittyy automaattisesti: Procountorin pankkiyhteyden avulla myyntireskontra täsmäytyy itsestään. Ei ole tarvetta avata pankkitilinäkymää enää, vaan kaiken näkee suoraan reskontrasta ja muistutuslaskut voi lähettää muutamalla klikkauksella. Kaikki tallentuu samalla kirjanpitoa varten.

Sähköinen myyntireskontra helpottaa raportointia.

Kun myyntireskontraa pyörittää pätevässä sähköisen taloushallinnon ohjelmassa, niin laskujen käsittelystä tulee helppoa ja suoraviivaista. Aikaa säästyy ja mahdollisuus inhimillisiin virheisiin vähenee. Me Selectillä olemme sähköisen taloushallinnon asiantuntijoita ja osaamme ottaa digitaalisista työkaluista, kuten Procountorista, kaiken irti. Meillä on tiimissä mm. kaksi sertifioitua Procountor-kouluttajaa.

Mikäli haluat asiantuntija-apua yrityksesi laskutukseen, niin ota yhteyttä. Me voimme hoitaa laskutuksenne alusta loppuun: laskun luomisesta muistutuslaskujen lähettämiseen. Tai voimme luoda yhteisen prosessin, jossa me teemme pohjan ja jaamme työtehtävät. Vaikka tilitoimistomme sijaitsee Helsingissä, voimme palvella digitaalisten työkalujen avulla asiakkaita ympäri Suomen.

Ota yhteyttä!