Tämän vuoden tammikuussa eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen, jonka myötä osakeyhtiön alkupääomavaatimus poistui heinäkuun alusta. Aiemmin osakeyhtiötä rekisteröidessä on pitänyt sijoittaa vähintään 2500€:n suuruinen alkupääoma yrityksen tilille (alkupääoman on voinut sijoittaa myös apporttina), mutta tätä ei enää vaadita.
Alkupääoman alkuperä on hamassa menneisyydessä, jolloin suurin osa liiketoiminnasta on vaatinut investointeja esimerkiksi laitteisiin, varastoon tai kiinteistöihin. “Mies ja pakettiauto” -aikaan alkupääoma on tuonut yritystoimintaan tuntuman jatkuvuudesta, mutta nykyään yhä isompi osa yrittäjistä vähintäänkin aloittaa “henkilö ja läppäri” -yhdistelmänä, mikä ei vaadi suuria alkuinvestointeja. Eikä lain vaatima 2500€:n alkupääoma monellakaan alalla oikeasti mahdollista jatkuvuutta. Tämä lain tuoma muutos onkin harppaus nykyaikaan.
Oman pääoman menettäminen osakeyhtiössä
Vaikka alkupääomaa ei tarvitsekaan sijoittaa yritykseen, niin silti yritys useimmiten tarvitsee käyttövaroja päästäkseen liikkeelle. Mikäli yrityksellä ei ole varaa maksaa kulujaan ja oma pääoma kääntyy negativiiseksi, pitää tästä tehdä ilmoitus kaupparekisteriin. Tämä merkintä voi olla haitallinen yrityksen tulevaisuuden kannalta: rahoituksen hakeminen pankeilta tai sijoittajilta voi vaikeutua merkittävästi mikäli yrityksen oma pääoma on negatiivinen.
Oman pääoman menettämisen vaaran takia onkin suositeltavaa, että yrittäjä sijoittaa yritykseen edes jonkinlaisen alkupääoman ja pitää huolta siitä, ettei oma pääoma mene pakkasen puolelle. Tämä on olennaista huomioida myös kirjanpidon puolella ja keskustella läpi kirjanpitäjän kanssa: kuluja voidaan kirjata kirjanpitoon monilla eri periaatteilla ja pahimmassa tapauksessa kirjanpitäjä ei osaa huomioida liiketoiminta-aspekteja tehdessään kirjanpitoa ja tekee kirjaukset yrittäjälle epäsuotuisasti, jolloin oma pääoma menee miinukselle, vaikka liiketoiminta olisikin kunnossa.
Pääomalaina
Nyt kun alkupääomavaatimus on poistunut, voi yrittäjä sijoittaa alkupääoman sijaan yritykseen pääomalainan. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjä lainaa omia rahojaan yritykselle, joka maksaa niitä sovitusti takaisin. Yritys voi maksaa lainasta korkoa, jonka yritys saa vähentää verotuksessa, ja joka huomioidaan yrittäjän pääomatulona.
Pääomalaina lasketaan taseessa ja verotuksessa vieraaseen pääomaan, mutta voidaan huomioida oman pääoman ehtoisena, kun arvioidaan pitääkö yrityksen pääoma merkitä menetetyksi. Konkurssitilanteessa pääomalainan maksetaan vasta, kun muut velkojat ovat saaneet perittävänsä, mutta kuitenkin ennen osakepääomaa.
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto (SVOP)
Yrittäjä voi sijoittaa yritykseensä rahaa pääomalainan lisäksi sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Toisin kuin pääomalainassa, yritys ei maksa lainaajalle vastikkeita lainasta. SVOP-rahastossa oleva raha voidaan palauttaa yrittäjälle ilman veroseuraamuksia, mikäli tietyt ehdot täyttyvät (mm. noteeraamaton yritys, tarpeeksi lyhyt sijotusaika), joten onkin tärkeää keskustella kirjanpitäjäsi kanssa, että mikä on juuri sinun yrityksellesi paras tapa toimia.
Oman pääoman ehtoinen SVOP-sijoitus myös kohdistuu kaikkiin osakkeenomistajiin: ellei yhtiöjärjestyksessä toisin mainita, ovat kaikki osakkeenomistajat edunsaajia varojenjakotilanteessa. Pääomalaina taas on selkeästi laina, joka maksetaan lainaajalle takaisin (mikäli yrityksen varallisuus sen sallii). Siksi SVOP-sijoitukset ovatkin yleisimpiä yhden henkilön yrityksissä, joissa ne tarjoavat joustavan tavan tehdä oman pääoman ehtoisia sijoituksia.
Miten sijoittaa osakeyhtiöön rahaa, vaikka ei ole pakko?
Jokainen yritys, yrittäjä ja tilanne on erilainen, eikä tähän siksi ole yksinkertaista vastausta. Vastaukseen vaikuttaa osakkeenomistajien määrä, taloudellinen tilanne ja yrityksen tarpeet. On myös tärkeää huomata, että kaikki taseeseen merkittävät sijoitukset vaikuttavat välillsesti monella eri saralla. Esimerkiksi pääomalaina on lähtökohtaisesti vierasta pääomaa, joka vähentää yrityksen nettovarallisuutta ja siten pienentää myös huojennettua osingonjakoa. SVOP taas toimii päinvastoin.
Suosittelemmekin käymään tilanteen läpi kirjanpitäjäsi kanssa, jotta saat rahasi takaisin oletetusti, etkä joudu kohtaamaan mahdottomia veroseuraamuksia. Mikäli tarvitset tilitoimistoa, jolla on paljon liiketoimintaosaamista ja haluaa tukea asiakkaidensa kasvua, ota yhteyttä.
Select Financial Services on tilitoimisto Helsingissä. Toimistomme sijaitsee Ateneumin vieressä ja tarjoamme digitaalisia tilitoimistopalveluita ja kirjanpitoa sähköisen taloushallinnon työkalujen avulla ympäri Suomen. Emme tee pelkästään lakisääteistä kirjanpitoa, vaan haluamme olla kokonaisvaltainen taloushallinnon kumppani asiakkaillemme. Asiakkaidemme menestys on meidän menestyksemme.