Asiakasreferenssit

SOMA – luotettavaa kauppaa lohkoketjulla

SOMA on suomalainen startup ja Selectin asiakas, joka kehittää uudenlaista verkkomarkkinapaikkaa. He pilotoivat palveluaan tulevana keväänä.

Verkkomyynti ei ole kaunista, mutta onneksi on SOMA.

Aikoinaan kaupankäynti oli sosiaalinen kokemus. Keräännyttiin torille ja ostettiin ruuat ja vaatteet suoraan tekijöiltä. Kahvi tuoksui ja ihmiset tapasivat toisiaan. Nykyään ostaminen ja myyminen siirtyvät yhä enemmissä määrin internettiin. Suurin osa verkkomyynnistä tapahtuu suurien verkkokauppajättien, kuten Amazonin, Ebayn ja Alibaban, alustoilla. Mutta ihmiset kaipaavat silti edelleen kaupankäynnin sosiaalisia aspekteja, mistä ovat osoituksena sosiaalisen median osto- ja myyntiryhmät, jotka jatkuvasti kasvattavat suosiotaan. Internetistä ostaessa riskinä on kuitenkin huijaukset ja väärennetyt tuotteet. Jopa suurten verkkokauppa-alustojen kautta myydään merkittävä määrä piraattituotteita.

SOMA haluaa ratkaista nämä verkkokaupan haasteet kehittämällä lohkoketjua hyödyntävän sosiaalisen markkinapaikan, joka mahdollistaa ostajalle ja myyjälle sopimuksen tekemisen ja varojen siirron luotettavasti SOMAn välityksellä. Lohkoketju on tekniikka, jossa tietokantoja ylläpidetään salattuina ja hajautetusti monilla eri toimijoilla, jolloin tiedon aitoutta voidaan pitää varmana, vaikkeivät toimijat tuntisikaan toisiaan.

Lohkoketju mahdollistaa myös sen, että tuotteille tehdään omat tuotekortit, joiden avulla voidaan varmistua siitä, että tuote on juuri se mitä luvataan. Kun SOMA lähtee keväällä pilotoimaan palveluaan, niin ensimmäinen kohdemarkkina on merkkikellot: merkkikellojen hinnat voivat nousta nopeasti useisiin tuhansiin, jolloin rikollisten motivaatio väärentää niitä kasvaa. Tässä tapauksessa kellovalmistaja, kuten pilotissa mukana oleva DWISS, tekee SOMAn markkinapaikalle tuotekortin kellon valmistuessa, jolloin ostaja pystyy kellon saadessaan varmistamaan, että kello tosiaan tulee DWISSin tehtaalta. Kun tuotekortti on linkitetty lohkoketjuun, niin yksittäinen käyttäjä ei pääse sitä muokkaamaan ja sen avulla pystyy todentamaan tuotteen aitouden myös jälleenmyyntivaiheessa.

Tuotekorttien kautta saadaan kaupankäyntiin myös sosiaalisia aspekteja: kortteja voidaan jakaa oman profiilin kautta omalle verkostolle ja jokainen ostotapahtuma tallentuu tuotekorttiin. Kun tuotekortti tallentaa myös tuotteen historian, niin tuotteelle syntyy oma tarina. Miltä kuulostaisi esimerkiksi Veikka Gustafssonin reppu tai Cheekin luksuskello.

Piraattituotteiden suuren määrän takia SOMAn tekniikka aitouden varmentamiseen on kysyttyä ja patentti onkin jo vetämässä. Kellojen lisäksi myös monet muut tuotemarkkinat voisivat hyötyä tästä palvelusta merkittävästi, kuten korut, muotiasusteet ja teknologia. Esimerkiksi käytettyjen autojen myynnissä SOMAsta voisi olla merkittävästi hyötyä: lohkoketjuun linkitetty tuotekortti varmistaa, että auton tiedot ovat oikeat. Ei rukattuja mittareita tai sutattuja huoltokirjoja.

Select, SOMAn taloushallinnon kumppani

Select on ollut alusta asti mukana tukemassa SOMAa taloushallinnon kanssa. Selectin perusperiaatteisiin kuuluu, että jokaiselle asiakkaalle kehitetään heille sopiva prosessi kirjanpitoon ja taloushallintoon. SOMAn Jukka Hilmola kommentoi:

“On todella hyvä, että Select on ollut alusta asti proaktiivisesti mukana kehittämässä yhteistä prosessiamme. Monet muut tilitoimistot ovat tuntuneet jäykiltä tässä suhteessa”

Startup-liiketoiminnassa on monia erityispiirteitä, jotka vaativat taloushallinnollista osaamista. Ei riitä, että yritys tekee lakisääteisen kirjanpitonsa, vaan startupin pitää hakea rahoitusta, toimia sijoittajien kanssa ja pystyä kehittämään liiketoimintaansa nopeasti.

“Selectistä on ollut apua, kun olemme hankkineet rahoitusta. Select on auttanut hoitamaan sijoituksiin liittyvän kirjanpidon ja omistuspohjan, sekä hoitanut sijoittaja- ja omistajaraportoinnin mm. Business Finlandille.”  – SOMAn Jukka Hilmola

Select käyttää tämän hetken parhaimpia digitaalisia taloushallinnon työkaluja, kuten esimerkiksi procountoria, jotka mahdollistavat nopean ja oikea-aikaisen raportoinnin asiakkaan tarpeiden mukaan. Samoilla työkaluilla lakisääteinen kirjanpito ja konsernitilinpäätös hoituu helposti, eikä tarvitse pelailla kuittien ja muiden lippulappujen kanssa. Kuten SOMAn Jukka kertoo:

“On näppärää, kun kaikki hoituu sähköisesti ja voi keskittyä olennaiseen – liiketoiminnan kehittämiseen”